zondag 13 september 2015

Hulp Doet Wonderen!


Zaterdagochtend: wat was dit een mooie ochtend. Een ochtend vol met mensen die tolerantie toonden voor anderen in nood. Het was ontroerend om alle mensen te zien die hun handen uit de mouwen staken voor de vluchtelingen. Op 12 september werden op twee plekken: de Fenix Food Factory en Rotown in Rotterdam, welkomstpakketten in ontvangst genomen om deze vervolgens in een opvangcentrum af te geven aan de vluchtelingen. Dit was een prachtig initiatief van Rotterdam Verwelkomt om zo de vluchtelingen steun te betuigen.


Ik (Venita) en mijn zusje hebben twee welkomstpakketten voor gezinnen samengesteld. Samen met een vriendin (die overigens ook mooie pakketjes gemaakt had) kwam ik om 11.00 uur aangelopen bij de Fenix Food Factory. Buiten stonden een paar crewmembers, die ons vriendelijk doorverwezen. Toen wij eenmaal binnen waren, stonden er een aantal stands klaar waar je eventueel je pakketjes kon inleveren. Wij waren één van de eerste die aanwezig waren. De initiatiefnemers waren nog bezig om alles goed door te nemen met de crewmembers. Bij het afgeven van onze pakketjes, werd er eerst gecontroleerd of er items in lagen die er wel thuishoorden. De geschikte items voor in een doos of tas waren namelijk: speelgoed (geen geweldsspeelgoed), kleurplaten en potloden, houdbaar eten en drinken, toiletspullen, welkomstbriefjes, tekeningen, Nederlandse lekkernijen, pennen en schriften, knuffels of andere alternatieven. Verder werd er aangegeven om geen kleding, schoenen, dekens of een kleine bijdrage weg te geven, dit wordt namelijk allemaal via andere instellingen georganiseerd.
Crewmembers in de weer en bezoekers die hun pakketje overhandigen
De vorm en inhoud van de doos was naar eigen keuze. Het zou alleen wel leuk zijn als deze ook mooi ingepakt waren of op een andere creatieve manier afgegeven kon worden. Wij hadden onze eigen dozen opgevuld met: kleurplaten en potloden, koek/snoepjes, knuffels, frisdrank, tassen, tandpasta, sokken, zeepjes en bodylotion. Deze waren goedgekeurd en werden meteen weggelegd.

Onze aanvulling
Creatief ingepakt
Daaropvolgend zagen wij mensen aankomen met dozen, waarbij al meteen duidelijk werd dat zij veel aandacht hadden besteed aan hun welkomstpakketjes. Het zag er namelijk allemaal prachtig uit. Ik moest en zou daarom een paar mensen benaderen. Hun reacties zie je hieronder:

Één van de vrouwen die aanwezig was, kwam aanzetten met wel twintig dozen.
“Toen ik hoorde over de actie heb ik deze neergelegd bij 20 vrouwen. Toen zijn we meteen spullen gaan verzamelen. Ze waren meteen bereid om mee te helpen. Zij komen natuurlijk ook uit zulke landen. (Laney)

“Ik zelf heb ook zo een pakketje gekregen na de oorlog. We hadden niks meer en toen ik zo een pakketje kreeg was ik er zo blij mee. Ik ben heel blij dat dit zo gebeurd en dat er een oplossing voor is. (Mevr. Vermeulen)

“Mijn dochtertje vindt het heel erg zielig om andere kinderen zo te zien. Ik heb toen spulletjes voor kinderen gekocht van de zelfde leeftijd om het hier af te geven.” (anoniem)

“Het is een kleine moeite om te helpen, dus waarom niet denk ik dan. Het is een leuke manier om bij te dragen, je kan wel ergens geld naartoe storten maar nu weet je ook echt wat er mee gebeurd. Het is gewoon een goed initiatief.” (Mariette, Marleen en Jenny)

“Het komt door mijn buurvouw dat ik hier ben, ik las het op haar Facebook pagina en daardoor dacht ik: ja, het is wel leuk om te doen. We hebben zelf genoeg spullen en dus is het mooi om dit te delen. Je kunt iets kleins doen en dan toch heb je het gevoel dat je iets moois hebt gedaan.” (Rianne)

Kleine Thijmen, overhandigd zijn welkomstpresentje (lief he)

“Mensen verdienen het om hier een plekje te hebben. Deze mensen kiezen er niet zelf voor om weg te gaan. Zij hebben ook hun eigen leven, ik zou hier ook niet zomaar vertrekken als het niet noodzakelijk was. Als je wordt gedwongen om weg te gaan en je moet alles achterlaten dan heb je elk gebaar nodig.’’ (Anoniem)

“Ik heb eraan meegedaan omdat het goed voelt. Wij Nederlanders mogen momenteel van geluk spreken dat wij van alle basisbehoeften voorzien zijn en vaak genoeg over hebben om te delen. Rotterdam Verwelkomt geeft gelegenheid aan de mensen van Rotterdam en omstreken, om welkomstpakketjes te maken voor de mensen die met pijn, angst en trauma bij ons zijn aangekomen voor een beetje veiligheid en hulp. Ik ben er sterk van overtuigd dat we heel veel mensen blij gaan maken met al deze mooie pakketjes en welkomst-teksten.’’ (Crewmember, Faricha)

Initiatiefnemers Rotterdam Verwelkomt

Crewmembers Rotterdam Verwelkomt
“Wat ik goed vind aan dit initiatief en waar ik zelf achter sta in het leven is: mensen het gevoel geven dat ze mens zijn en ik vind dat daar te weinig van is. Het gaat niet eens om zakken kleding wat ook nodig is. Ik hoop dat mensen zich bewust worden dat het ook allemaal mensen zijn. Het gaat hier om 20.000 mensen, om duizenden mensen. Iemand die hiervandaan komt en die bijvoorbeeld in een rotsituatie zit en misschien geen geld heeft zou juist moeten denken: “Oké ik snap het.” Het gaat er niet om dat je een duur pakket samenstelt, maar dat je er over nadenkt en beseft dat het ook mensen zijn die het moeilijk hebben. Dus dat is mijn motivatie: dat het om mensen gaat. Het gaat niet alleen om dit maar eigenlijk om alles in de wereld. Het gaat erom dat je hulp biedt.’’ (Rotterdam Verwelkomt, Anne Knoop)

De statement die Rotterdam Verwelkomt wilde maken is goed gelukt. Onze eigen motivatie voor het afleveren van deze dozen was heel simpel: toen ik over het initiatief hoorde was ik meteen enthousiast en vertelde ik het aan mijn zusje, die zei: “Oké, hier is geen twijfel aan mogelijk: dit gaan wij doen.” Het is voor ons dus geen moeite geweest. Integendeel zelfs, het leek ons juist mooi om hieraan mee te werken en zo onze steun te betuigen. Het idee dat je als gezin ontsnapt van bommen en andere geweldplegingen, het idee dat je geen voedsel -en onderdak hebt en in een onbekend land terecht komt waar je niemand kent of het idee dat jijzelf ook in zo een situatie zou kunnen belanden en graag hulp had gewild. Wij stonden stil bij dit idee met een brok in ons keel en niet iedereen herkent dit of zal hieraan meewerken. Dat maakt ook niet uit. Het gaf ons in ieder geval een goed gevoel om hier aan mee te doen.

Om jullie verder op de hoogte te stellen, zijn er in totaal 2500 pakketten in ontvangst genomen! Goed werk iedereen! We weten zeker dat heel veel mensen hier gelukkig van zullen worden.