dinsdag 25 november 2014

Zit jij ook in een winterdip?


De zomer is voorbij, het wordt alsmaar kouder en om 17.00 is het al weer donker.
Je raakt steeds vermoeider, kunt je minder snel concentreren, slaapt minder en bent prikkelbaar. Allemaal kenmerken van een winterdepressie.  Ik moet zeggen dat ik hier ook last van heb en vooral als het gaat om concentreren of slapen. Ik slaap veel en toch voel ik me niet uitgerust, maar ook als ik bezig ben met school of werk dan zijn mijn gedachten toch ergens anders. Zelf heb ik wat tips, om je je fijner te voelen tijdens dit seizoen. Lees het snel hieronder:

Hoe kom je uit een winterdip?

Dansen
Zelf stap ik naar de sportschool. Ik kies dan voor een gezellige groepsles, meestal is dit de zumba en/of choreodans in de Braziliaanse en Afrikaanse stijl. Als resultaat kom ik er dan weer vrolijk uit en kan ik nog de hele dag dansen. Uiteraard kan je ook vele soorten dansen opzoeken via Youtube. Hier onder twee danssessies, die ik vaker doe van KELSI, probeer het maar eens uit. Ik krijg er weer helemaal zin in:


Koken/Bakken
Voor het ontspannen kies ik weleens voor het koken/bakken. Lekker crea bea koken.  Of lekkere kunstjes maken van koekjesdeeg. Soms maak ik van die Surinaamse pasteitjes of Maizena koekjes.  Maar ook cupcakes  of een lekkere lunch is niet te missen. Als het maar iets is waar je plezier in hebt.
Wat bijvoorbeeld lekker kan zijn is een eigengemaakte chocolademelk met slagroom voor tijdens de koude maanden.


Uitstapje
Wat ook leuk is om te doen, is een filmpje pakken. Op mijn school kan er een filmzaal worden gereserveerd, hier kijk ik dan samen met mijn vriendinnen weleens de nieuwste films door ze te streamen. Met allerlei lekkernijen en bioscoopbankjes is dit ook echt te doen. Natuurlijk kan je thuis ook voor de buis zitten. Maar wat dacht je van een cafeetje opzoeken en dan lekker aan de zoete witte wijn gaan zitten? Je zou opzicht het leukste cafeetje in Rotterdam kunnen opzoeken. Ik ga dan weleens naar de Breakaway, Coconuts, en Havana in Rotterdam/Capelle a/d IJssel.

Schoonmaken en hardop zingen
Het klinkt misschien raar, maar het schoonmaken kan ook  voor wonderen zorgen.  Ook dit doe ik als ik mij heel somber voel. Ik doe dan altijd hard de muziek aan van mijn favoriete artiesten (Usher, NEYO, PHARELL, The Script enz) en ga dan boenen of kasten opnieuw indelen. Dit is ook een manier om al je frustraties uit te zingen. Ongeacht dat de buren hier misschien last van zullen hebben, maar hé het doet je goed. Opruimen heeft ook een ontspannende werking!


Wellness
Soms laat ik mij goed behandelen door een beautysalon. Het is dan misschien een gezichtsbehandeling of een rug massage. Maar als je daar eenmaal ligt, dan voel je alles loskomen en kom je met een fijner gevoel je dag door. In Nederland heb je veel verschillende wellness en beauty gelegenheden en dan ook met een redelijk prijsje. De beautysalons die ik weleens bezoek zijn: Beauty Enzo (Rotterdam)  en Beautysalon Face of Nature (Berkel en Rodenrijs). Ik heb nog nooit een sauna bezocht, maar via familie en kenniskringen heb ik vernomen dat Thermen Holiday (Schiedam) een goede is. Leuk om misschien een bezoekje te brengen?



Chocolade of IJs
Waar wij zeker niet van kunnen afblijven is chocolade en of ijs. En ja het is misschien niet het geschikte moment om ijs te eten in de winter maar het vrolijkt je wel op. Mogen de bovenstaande tips je niet helpen? Kies dan voor chocola of ijs. Maar doe dit dan met mate. Het is natuurlijk een vervanging voor alles, maar niet al te gezond voor je.  Lets go Ferrero!  Voor lekkere ijsjes raad ik je aan om eens het IJssalon in Rotterdam te bezoeken. Hier heb je heel veel varianten.


Enjoyyyy en kom uit je dip. Het leven biedt echt meer!!!