donderdag 24 september 2015

Op vakantie naar Suriname

Onze vader is eergisteren vertrokken naar Suriname, omdat onze oma binnenkort 80 jaar wordt en er een grote feest wordt gegeven, waar al haar kinderen bij zullen zijn. Surinaamse families zijn groot, mijn oma heeft 9 kinderen (3 dochters en 6 zonen).  

Onze vader zal een maand in Suriname blijven. Voor ons (Venita en Alisha) is het 12 jaar geleden dat wij daar voor het laatst waren. Ik was toen 14 en Alisha 8. Wat gaat de tijd snel zeg. Het is een tijdje  terug, maar ik kan me elk moment nog goed herinneren.  Mijn oom (de jongste broer van mijn vader) ging trouwen en wij waren daar druk bezig met de voorbereidingen. Suriname is voor ons meer een familiebezoekje. Daar is niks mis mee, maar toen wij naar Suriname gingen waren wij voornamelijk op bezoek bij families, wat gezellig was. Er waren veel leeftijdsgenootjes (neefjes en nichtjes) waar wij lol mee hadden. Elke avond werd er hard muziek gedraaid en waren we gezellig met z’n allen aan het dansen. We bevonden ons toen in het stadje Nickerie, bij het poldergedeelte (dorpje). 
Er was elke dag weer een nieuwe beleving, ook met de gedierte daar. Wij raakten weleens in paniek, dagelijks zagen we biggetjes, kippen, schapen, hagedissen, kikkers en zelfs slangetjes rondgaan. Wij kwamen natuurlijk uit Nederland en waren hier in een dorpje terecht gekomen, wat dus echt wennen was. Na twee weken waren wij inmiddels gewend geraakt en werd het alsmaar gezelliger. Je vond ook overal appel, kokosnoot, mango, olijfbomen enz. Deze kon je daar gewoon plukken en dat was heel bijzonder. Mijn zusje plukte elke dag wel een handjevol olijven, ze was er dol op, want deze zijn anders dan wat er in Nederland verkocht wordt. 
Later zijn wij een week in het stadje Paramaribo geweest. Hier heb ik de Jules Wijdenboschbrug gezien, dit is een lange brug (1.5 km) langs de rivier van Suriname (heel mooi). Daarnaast heb ik rondgewandeld in het winkelcentrum en heb ik diverse marktjes gezien. Ik vond het jammer dat ik niet meer van het land heb kunnen zien, maar dat kan altijd nog. Suriname is een mooie land. Je kunt nog vele mooie plekken bezoeken, zoals Raleigh Falls (beroemde watervallen en stroomversnellingen in Suriname), Colakreek is één van de populairste zwembadden in Suriname, hier moet je een keer zijn geweest, rivieren Commewijne, Marowijne en Brokopondo waar je ritjes kunt maken met een Koriala-bootje (houtenboot). Tijdens de boottochtjes kun je ook een stop maken bij dorpje Apoera, hier wonen voornamelijk Indianen en wordt er cassave gekweekt. Hiervan wordt brood gemaakt, maar ook cassavechips. Ook kan je de populaire natuurpark Brownsberg bezoeken. Hier kan je planten, watervallen, herten, bosvarkens, ara’s en brulapen zien. 
Op aanvraag kan je ook naar de Bauxiet in Paramaribo. Bauxiet is de grondstof waar Suriname het meest aan verdient. Hier wordt aluminium gemaakt. Ook wordt hier naar goud gezocht. Zelf weet ik niet veel van deze plekken af, onze moeder vertelt hier meestal veel over.  Als ik een keer terug ga, dan zal ik deze plekken zeker bezoeken.
Ik hoop dat ik jullie heb geïnteresseerd met mijn verhaal en misschien willen jullie het land ook een keer bezoeken.  

Nu ga ik maar eens mijn vader bellen, tot de volgende keer!